گود برداری ساختمان به روش جداره‌های مهاربندی‌شده توسط خرپا

23/آبان/1402 مجله ساختمان
بدون دیدگاه

گود برداری ساختمان به روش جداره‌های مهاربندی‌شده توسط خرپا : یکی از متداول ترین سازه هایی که در گودبرداری های کم عمق استفاده می شود، گودبرداری با کمک سازه نگهبان خرپایی است که در آن گودبرداری و تکمیل عناصر به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. در این روش باید پشت سازه نگهبان را با مواد مناسب پر کنید تا به خاک متصل شوند.

در گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی یک عضو عمودی و یک عضو شیبدار وجود دارد که روی خاک نصب می شود. بقیه اجزای گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی به صورت افقی و مورب قرار می گیرند. به طوری که از ترکیب کلی همه این اجزا یک مثلث بر روی چاله ها تشکیل می شود.

شرکت ساختمانی تاتیان مجری تخریب و گودبرداری ساختمان در تهران و کرج می باشد، چنانچه قصد تخریب ساختمان در تهران دارید ،کافیست با گروه ساختمانی تاتیان در تهران و کرج، تماس بگیرید. تیمی مجرب و حرفه ای، که با تکیه بر دانش فنی ، میتواند به صورت پیمانکار تخریب ساختمان در تهران در خدمت شما باشد.

گود برداری ساختمان به روش جداره‌های مهاربندی‌شده توسط خرپا

در این مدل از روش های تثبیت گودال شما فقط یک نیروی محوری دارید و بنابراین باید اتصالات خرپایی خود را با جزئیات مدل کنید. سازه محافظ خرپا را دقیقاً در امتداد بار جانبی ناشی از رانش خاک دیواره گودال قرار دهید. به طوری که عضو نگهدارنده آن با خاک دیواره گودال تماس داشته باشد. زیرا تاثیر خم شدن روی آنها زیاد است.

توجه داشته باشید که در صورت وجود فاصله بین عضو نگهدارنده و دیواره گود، تاثیر این سازه محافظ بر پایداری گود بی اثر خواهد بود. فاصله عضو نگهدارنده از دیواره گود بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود. اما حداکثر فاصله آن نباید بیش از 4 متر باشد. این فاصله را مهندس ساختمان با توجه به نوع خاک می تواند تعیین کند. البته باید توجه داشت که اگر در اثر بارندگی، خاک دیواره گودال اشباع شده و گل و لای از آن جاری شود، در این صورت سازه نگهبان تاثیر محسوسی نخواهد داشت.

حفاری چاهک در امتداد گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی

در اولین مرحله از گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی شما باید برای قرار دادن عضو قایم این سازه نگهبان چاهک‌هایی را حفر کنید. این چاهک‌ها باید در مجاورت دیواره گود و منتهی الیه زمین قرار داشته باشند. عمق این چاهک‌ها به جنس خاک، عمق گودبرداری و میزان سربار بستگی دارد. به صورت کلی عمق آن‌ها از سطح زمین برابر با عمق گود و عمق لازم جهت گیرداری مناسب عضو قایم در داخل خاک گود در تراز صفر- صفر (حدود ۱.۲۵ تا ۱.۳۵ برابر عمق گودبرداری) است؛ یعنی شما باید کمی بیشتر از عمق گود برای قرار دادن عضو قایم در درون این چاهک‌ها آن‌ها را حفر نمایید.

قطر این چاهک‌ها باید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشند تا کارگر بتوانی به راحتی داخل آن فرو رفته و کار حفاری را انجام دهد. فاصله این چاهک‌ها نیز از هم به گونه‌ای باشد که برای نصب و اجرای ستون‌های ساختمان مزاحمت ایجاد نکند. همچنین بهتر است پس از حفاری چاهک‌ها از تماس دیواره آن با خاک و بتن جلوگیری کنید که برای این کار می‌تواند از پلاستیک استفاده نمایید.

نصب عضو قائم در سازه نگهبان خرپایی

در این بخش از مرحله گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی شما باید عضو قایم را در درون چاهک‌ها نصب کنید. معمولا نیروی کششی که به عضو قایم وارد می شود باعث بیرون آمدن آن در درون شمع پای می شود. البته نیرویی کششی که به شمع و عضو قایم وارد می شود تمایل بیرون آمدن آن‌ها از چاهک‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

حال نیروهایی که در مقابل این نیروی کششی مقاومت می‌کنند نیروی اصطکاک سطح جانبی شمع و خاک مجاور و نیروی ناشی از وزن آن‌ها است. حال در صورتی که نیروی کششی زیاد باشد شما می‌توانید شمع را با عمق بیشتری ایجاد کنید یا آن را به صورت پاشنه گیرداری اجرا نمایید.

به این صورت که در انتهای هر کدام از چاهک‌ها آرماتوربندی پاشنه گیرداری را قرار دهید و بعد از آن عضو قایم را در درون آن‌ها نصب نمایید تا با سفت شدن بتن در انتهایی چاهک‌ها این عضو قایم گیرداری خوبی داشته باشد. معمولا عضو قایم سازه نگهبان خرپایی را از جنس پروفیل دوبل IPE تهیه می‌کنند که برای گیرداری بیشتر روی آن چند ردیف برش گیر از نبشی یا ناودانی قرار می‌دهند.

پاشنه‌های گیرداری باید به گونه‌ای محاسبه شوند که پس از بتن‌ریزی بتوانند کشش ایجاد کنند و عضو قایم خرپا را تحمل کنند. معمولا در این مرحله از گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی قسمت زیرین عضو قایم تا تراز صفر-صفر ساختمان با بتن پر می شود تا بعدا بتوانید آن را جدا نمایید.

شروع روند گودبرداری با شیب پایدار

بعد از آن که شما عضو قایم را در فاصله‌های مناسب از گود قرار دادید و آن را با بتن گیرداری مناسبی ایجاد کردید حالا باید عضو مایل سازه نگهبان خرپایی را نصب کنید که برای این کار لازم است خاک مجاور عضو قایم را برداشته تا آن را نصب نمایید. حال اگر جنس خاک شما خیلی سفت باشد می‌تواند در مرحله حفر چاهک‌ها به جای حفر آن‌ها محل قرارگیری عضو قایم و عضو مایل را به صورت ترانشه شیب دار حفر کرده و عضو قایم و مایل را در جای خود نصب کنید.

اجرای فونداسیون برای نصب عضو مایل

وقتی شما خاکبرداری عضو مایل را تمام کردید و به کف گود رسیدید در این حالت باید قسمتی از خاک کف گود را برای گیرداری عضو مایل حفر کنید. بعد از آن لازم است فونداسیون منفرد عضو مایل را قالب‌بندی و آرماتوربندی کرده و آن را در محل مناسب بتن‌ریزی کنید. شما برای عضو مایل خود می‌توانید یک تکیه گاهی به صورت شالوده‌ای منفرد به ابعاد ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و ضخامت ۵۰ سانتی‌متر به شکل مربع قرار دهید.

نصب عضو مایل سازه نگهبان خرپایی

در این قسمت از گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی شما باید پس از گیرش مناسب بتن عضو مایل را از کف به شالوده مربعی و از سمت بالا به قسمت بالایی عضو قایم متصل کنید. برای اتصال مناسب این اجزای خرپایی از شناژ استفاده کنید.

نصب سایر اجزای سازه نگهبان خرپایی

حالا شما باید خاکی که در امتداد عضو قایم و مایل خرپایی وجود دارد را به صورت مرحله به مرحله برداشته و بقیه اجزای افقی و قطری سازه نگهبان خرپایی را نصب ‌کنید. مرحله نصب سازه نگهبان خرپایی شما تمام شده است و شما می‌توانید بقیه خاک‌های بین خرپاهای مختلف را به وسیله ماشین حفاری بردارید. برای جلوگیری از ریزش دیواره گود در خاک‌های سست در این مناطق نیز می‌توانید از مهاربندهای قطری و تخته گذاری استفاده نمایید.

تثبیت کردن جداره‌های گودال

در این مرحله از گودبرداری به کمک سازه نگهبان خرپایی شما برای جلوگیری از ریزش موضعی خاک دیواره گود می‌توانید در آن‌ها شبکه فولادی (مش) و بتن پاشی (شاتکریت) نصب نمایید.

منبع :rooyeshgroup.com

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام
با ورود و یا ثبت نام در سایت شما شرایط و قوانین استفاده از سایت و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.



دیدگاه ها