هزینه های مربوط به محوطه سازی چگونه محاسبه می شود؟

بدون دیدگاه

هزینه های مربوط به محوطه سازی چگونه محاسبه می شود؟ محوطه سازی ارزش خانه شما را بهبود می‌بخشد و جذابیت آن را واقعاً بالا می‌برد، همه ماوقتی درب یک ویلا را باز می‌کنیم منتظریم با یک محوطه باز و شاد، محیطی بکرتر و زیباتر از انتظارمان را ملاقات کنیم. محوطه سازی اشکال مختلفی دارد، از نصب درختان، درختچه ها و چمنزار گرفته تا ایجاد پاسیو با آلاچیق و گذرگاه. این منجر به طیف گسترده ای از هزینه ها و محدوده قیمتی می شود. ​​

بیشتر مالکان خانه با ¼ هکتار زمین دست به محوطه سازی می زنند، و هزینه های ایده آلی را برای کشت چمن، برای طراحی های حرفه ای محوطه، خرید خاک جدید، دانه بندی، بذر چمن، گیاهان، پاسیو و یک پیاده رو حیاط خلوت کنار می گذارند چون می دانند ارزش افزوده چنین کاری بسیار زیاد است.

لازم به ذکر است که تمامی قیمت ها به صورت تقریبی می باشد و با توجه به نوسان بازار و مکان مورد نظر شما جهت تعیین دقیق قیمت لازم است قبل از شروع کار با همکاران ما در تماس باشید .

کمترین هزینه برای محوطه سازی

کمترین هزینه برای محوطه سازی در حد بذر چمن جدید، خاک سطحی و درختچه های حیاط جلویی برآورد شده است. برای پروژه های حرفه ای تر با طرح های پیچیده تر، همچون استفاده از خاک جدید و دیوار حائل، پاسیو، آلاچیق و زیور اسکیپ هزینه بیشتر خواهد شد. بطور معمول چنانچه شما بخواهید یک محوطه کوچک یعنی محوطه ای به وسعت 80 تا 100 متر مربع را محوطه سازی کنید تقریبا 100 میلیون تومان نیاز به پول خواهید داشت. بطور دقیق تر:

- کمترین هزینه برای محوطه سازی در صورتیکه تنها از چمن استفاده شود متری 100 هزار تومان

- در صورت استفاده از گل های فصلی متری 400- 500 هزار تومان

- میانگین هزینه گل کاری از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان

- در صورت باغچه کاری در روف گاردن از متری 180 هزار تومان تا متری 1 میلیون تومان

هزینه محوطه سازی در هر متر مربع

محوطه سازی طیف وسیعی از پروژه ها را در بر می گیرد، بنابراین هزینه های بسیار بسیار متنوع و متفاوتی به ازای هر متر مربع خواهد داشت. چنانچه شما برای محوطه سازی از سنگ استفاده کنید هزینه به ازای هر متر مربع 500 هزار تومان خواهد بود، اگر دوست داشتید لابلای سنگ از چمن مصنوعی هم استفاده کنید، هزینه چمن مصنوعی به تنهایی متری 200 هزار تومان به بالا خواهد بود، اگر تصمیم گرفتید از سنگ استفاده نکنید و در محوطه در حد یک باغچه کاری داشته باشید هزینه آن متری 50 هزار تومان به بالا خواهد بود.

با این حال، ترکیب مصالح و محوطه سازی در یک ملک باعث برآورد هزینه نهایی می شود، به این معنی که هزینه هر متر مربع بر اساس اقداماتی که برای محوطه سازی انتخاب می کنید و متریالی که در این پروسه مورد استفاده واقع می شود، تغییر می کند. به عنوان مثال، افزودن آبنماها، سازه‌ها و گیاهان، هزینه‌های متوسط محوطه سازی در هر مربع را تغییر می‌دهد که بسته به موقعیت مکانی و نوع محوطه‌ سازی و این که دوست دارید به کمک چه متریالی با چه کیفیتی این کار را انجام دهید متفاوت خواهد بود.

قیمت محوطه سازی در هر ساعت

برخی از پیمانکاران محوطه سازی به صورت ساعتی هزینه می گیرند که بسته به تخصص و خدمات ارائه شده آنها متغیر است. کار فیزیکی محوطه سازی (نیروی کار)، 100 هزار تومان در ساعت هزینه دارد، هزینه طراحی محوطه سازی نیز 100 هزار تومان در ساعت برای برنامه ریزی، مشاوره و کارهای طراحی می باشد.

برای کاهش هزینه های خود، اگر کارهای معمولی دارید، مجبور نیستید با یک طراح محوطه قرارداد ببندید، اگر از صفر شروع می کنید و چیزی منحصر به فرد می خواهید، باید با یک طراح محوطه سازی یا پیمانکاران محوطه سازی کار کنید، در این مورد، هزینه های ساعتی شما همانطور که گفتیم از 100 هزار تومان شروع می شود تا زمانی که کار فیزیکی شروع شود، که هزینه نیروی کار در هر ساعت نیز 100 هزار تومان می باشد.

میانگین هزینه محوطه سازی براساس مکان

منطقه ای که محوطه سازی می کنید می تواند بر هزینه های کلی شما تاثیر بگذارد، آیا قرار است حیاط‌های جلویی را انتخاب کنید یا حیاط خلوت را؟ عموماً حیاط خلوت ها کوچک هستند و ویژگی‌های پیچیده‌ای ندارند، بنابراین برای منظره‌سازی هزینه کمتری دارند (مگر این که ترجیح شما این باشد که استخر و آلاچیق و عرضه و تمام سازه های جذاب محوطه را در حیات پشتی پیاده سازی کنید در این صورت هزینه محوطه سازی حیات خلوت واقعا بیشتر از حیات جلوی ویلا خواهد بود).

اگر قرار است قسمت جلویی ویلا که ممکن است به اندازه یک باغ بزرگ باشد معمولاً چون شامل ویژگی های بیشتر و برنامه ریزی حرفه ای تر است، بنابراین معمولاً هزینه بیشتری نسبت به محوطه سازی معمولی در حیاط خلوت خواهد داشت.

به ترتیب هزینه محوطه سازی در حیاط خلوت و در حیاط جلویی به این شرح است: با 10 میلیون تومان می شود حیات خلوت ویلا را محوطه سازی کرد (مشروط به این که فضای آن محدود و زیاد بزرگ نباشد)، یعنی حداقل هزینه محوطه سازی یک حیاط خلوت کوچک 10 میلیون تومان است و برای محوطه سازی حیاط جلو دقیقاً مشابه آن چیزی است که پیش تر گفتیم یعنی وابسته به این که آیا از سنگ و چمن مصنوعی استفاده می کنید؟

آیا به باغچه کاری اکتفا خواهید کرد؟ اگر مایل باشید آلاچیق و پاسیو را به حیاط جلو اضافه کنید و یک کار حرفه ای انجام دهید به ترتیب برای آلاچیق حداقل 20 میلیون و برای پاسیو حداقل 15 میلیون نیاز به کنار گذاشتن هزینه است.

هزینه محوطه سازی براساس نوع

هزینه محوطه سازی براساس نوع را می توان به چند دسته اصلی تقسیم بندی کرد، که هر کدام هزینه متفاوتی دارد.

بخشی از هزینه مربوط به محوطه سازی صرف خرید و کاشت گل و گیاه و چمن می شود، به اصطلاح همان متریال نرم اما بخشی از این محوطه سازی مربوط به خرید و استفاده از متریال سخت و محکمی است که از مواد غیر گیاهی برای شکل دادن به منظره و نگهداری حیاط ویلا استفاده می‌ کنند، هر پروژه هزینه های بسیار متفاوتی دارد چرا که آن ها ظاهر متفاوتی را برای فضای شما ایجاد می کنند و این همان نکته اصلی ماجراست. با هزینه نگهداری از محوطه و فضای ویلا شروع می کنیم که زیرمجموعه ای از همین بخش است.

- هزینه نگهداری محوطه ویلا

هر محوطه سازی که انجام می دهید احتمالاً هزینه های نگهداری مداوم دارد، برخی از آنها ممکن است فقط یک بار یا گهگاه نیاز به نگهداری داشته باشند اما خب بیشتر آن ها دارای گیاهانی هستند که مراقبت لازمند. کارهای لازم باید به طور منظم انجام شود تا چمن، درختان و دارایی شما سالم بماند، بسیاری از شرکت های محوطه سازی طیف وسیعی از خدمات تعمیر و نگهداری را ارائه می دهند، اینها ممکن است شامل هزینه ‌های متفاوت براساس تعداد بازدیدها و نحوه نگهداری و مراقبت از گیاهان باشد، گاهی حتی قرارداد های فصلی یا سالانه نوشته می شود و هزینه ها بر این اساس پرداخت می گردند.

بنابراین اگرچه بازدید از برخی فضاها بسیار کم نیاز است اما برخی از محوطه ها، ممکن است نیاز به مراقبت مداوم داشته باشند تا فضای سبز شما به بهترین شکل ظاهر شود و مانا بماند، در مجموع هزینه نگهداری از محوطه و فضای سبز که شامل کنترل علف های هرز، کوددهی چمن، پیرایش درخت، تمیز کردن حیاط می شود ماهانه حداقل 1 میلیون تومان توسط یک نیروی انسانی تقریبا متخصص و کاربلد خواهد بود.

- هزینه انتخاب و کاشت انواع درختچه‌ها و گیاهان

علاوه بر نگهداری همانطور که اشاره کردیم، هزینه مربوط به انتخاب درخت و درختچه و گیاه و نوع آن ها نیز نیازمند هزینه است، استفاده از نوع گیاه و محل قرارگیری در نتیجه و خروجی بسیار اثرگذار خواهد بود.

به عنوان مثال، بوته ها معمولاً به محوطه جلویی نزدیک به ویلا اضافه می شوند، آنها همچنین می توانند در حیاط خلوت در امتداد مسیرهای ورودی یا کناره های پاسیو هم استفاده شوند، از طرفی کاشت درختچه های مختلف برای افزودن عمق و علاقه به ویلا معمول است، این که بدانیم از درختچه کوچک، بزرگ، از بوته یا درخت استفاده کنیم و بهترین مکان برای استفاده از هر کدام کجاست، احتمالاً همان چیزی است که باعث می شود به پیمانکاران محوطه سازی متوسل شویم، گفتنی است که حتی هرس درختان و چیدن میوه های درخت نیز در همین قسمت قرار می گیرد.

- هزینه مربوط به بخش‌های سازه‌ای محوطه

کارهایی که شما برای محوطه سازی انجام می دهید تنها شامل زندگی گیاهی نمی شود بلکه افزودن پاسیوها، گذرگاه ها، عرشه‌ها، آلاچیق ها، نورپردازی و سایر سازه ها را هم در بر می گیرد که اتفاقا بخش اصلی هزینه ها مربوط به همین قسمت است، از آنجائیکه این قسمت اغلب مستلزم مصالح و ساخت و ساز پرهزینه است، معمولاً گران است و هزینه‌های اولیه آن حداقل 10 میلیون تومان (به ازای هر کدام) بطور میانگین خواهد بود. این بخش به شما کمک می کند واقعا از زیبایی های محوطه لذت ببرید و این رسالت اصلی فضاسازی است.

- گودال آتش یا آتشدان

یک گودال آتش در فضای باز می تواند افزودنی عالی برای هر حیاط باشد. آنها می توانند ساده و متحرک یا پیچیده و توکار باشند. شما همچنین انتخاب سوخت را خودتان می توانید انجام دهید، می شود از چوب در آتشدان استفاده کرد یا مانند برخی از نمونه های امروزی و جدید از گاز به عنوان سوخت استفاده شود تا فرآیند سوخت متریال، راحت تر و یکدست تر انجام گیرد. هزینه این قسمت، حداقل 10 میلیون تومان عنوان شده است.

- پیاده‌رو و مسیرهای ورودی

اضافه کردن یک پیاده رو به محوطه سازی شما کاملا وابسته به جنس آن است (لطفا برای بررسی هزینه این مورد با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید). مسیرها و گذرگاه‌ها افزودنی‌های معمولی برای بیشتر محوطه‌سازی هستند و تقریبا در تمام فضا سازی ها ردپای این مورد دیده می شود. آنها را می توان به درب ورودی یا حیاط خلوت اضافه کرد و از طریق بقیه محوطه سازی ها مانند نورپردازی، مسیر را به خوبی به فرد نشان داد. مواردی مانند شن کمترین هزینه را خواهد داشت و متریال عجیب و غریب یا نمونه هایی که لوکس تر و جدیدتر هستند قیمت تمام شده بیشتری در نهایت خواهند داشت.

- آلاچیق

هزینه ساخت آلاچیق حداقل 20 میلیون تومان است. آلاچیق ها سازه های باز هستند که به هوا اجازه می دهند از طریق آن جریان یابد و در عین حال منطقه را دارای سایه می کنند که برای گذراندن اوقات در محیط بیرون در طول روز عالی است. آن ها می توانند از چوب، وینیل یا فایبرگلاس ساخته شوند و در سبک ها و اندازه های مختلفی وجود داشته باشند. آلاچیق ها را می توان به صورت متصل به خانه یا دورتر در باغ ساخت. آنها همچنین می توانند گیاهانی را برای سایه یا در دور تا دور داشته باشند که همه بر زیبایی نهایی اثرگذارند.

- هزینه پاسیو

هزینه پاسیو در حیاط حداقل 15 میلیون تومان است. پاسیوها اضافات بسیار متداول به طراحی های محوطه سازی هستند که این روزها به کرات مشاهده می شوند. آن‌ها در اشکال و متریال مختلفی می آیند و حیاط و لذت شما را افزایش می دهند. پاسیوها معمولاً در کنار خانه نصب می شوند و اغلب می توانند یک آلاچیق در قسمت بالایی و مجاور خود داشته باشند. همچنین می‌توانید یک پاسیو دورتر در باغ نصب کنید، مانند نزدیک به یک فواره یا جاهای دیگر، همین نحوه چیدمان و طراحی محوطه ویلا است که خروجی را می توان تا حد غیر قابل باوری رشد دهد و درخشان کند.

- هزینه نصب ایوان

هزینه ساخت ایوان حداقل 20 میلیون تومان است. ایوان می تواند جلوی خانه شما را زیباتر کند، ظاهر یک خانه کشاورزی را به شما بدهد و لذت شما را واقعاً بیفزاید، ایوان برای زمانی که به ساخت ویلا در بافت های روستایی شمال می پردازیم واقعا محشر است. ایوان ها در اشکال، اندازه ها و سبک های متفاوت حضور دارند و همین موجب شده بتوانیم در هر بخشی از ویلا، به ساخت ایوان های بزرگ و کوچک فکر کنیم. آن‌ها می توانند یک افزودنی کوچک در ورودی جلوی ویلای شما باشند یا در کناره ها قرار گیرند. هرچه ایوانی که می سازید بزرگتر و دقیق‌تر باشد، کل هزینه های شما بیشتر خواهد شد و قطع به یقین خروجی چشم نوازتر خواهد بود.

قطع به یقین در قسمت محوطه سازی، می شود از چمن مصنوعی هم استفاده کرد یا اضافات پیچیده تر و جزئی تری را لحاظ کرد اما آنچه ما در این مقاله با هم مرور کردیم در واقع رایج‌ترین مواردی بود که می توانست مورد استفاده واقع شود.

منبع: avalkhune.com

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام
با ورود و یا ثبت نام در سایت شما شرایط و قوانین استفاده از سایت و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.



دیدگاه ها