فایرپروف چیست؟

بدون دیدگاه

فایرپروف یا ضدحریق چیست؟ کارکرد آن کجاست؟  فایرپروف یا ضد حریق عبارت است از تمدید مدت زمان قرار گرفتن یک آیتم در معرض آتش. در ساخت و ساز از آن به عنوان حفاظت در برابر آتش غیرفعال یاد می شود زیرا آتش را خاموش نمی کند بلکه از خرابی جلوگیری می کند. معمولاً این کار با استفاده از مواد ضد حریق روی بردنه سازه انجام می شود. در این مقاله از شرکت ساختمانی تاتیان همراه ما باشید.

در حالی که اصطلاح فایرپروف ممکن است به نظر به این معنی باشد که یک آیتم نمی تواند بسوزد یا خراب شود، اینطور نیست. در حقیقت، هیچ مصالح ساختمانی یا سیستمی کاملاً نسوز نیست. تمامی سازه ها و اجزای فیزیکی دارای محدودیت هایی هستند و می توانند در اثر آتش سوزی به طور جبران ناپذیری آسیب ببینند. یک عبارت مناسب تر مقاوم در برابر آتش است زیرا فقط برای مدت زمان مشخصی از سازه محافظت می کند.

اگرچه مواد و روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما همه سیستم ها از یک اصل اساسی پیروی می کنند. از محصولی برای جدا کردن کالا از آتش استفاده می شود که باعث عایق شدن و تاخیر در انتقال گرما می شود. این را می توان به روش های مختلف به دست آورد، اما اصل اساسی همیشه ثابت می ماند.

صرف نظر از موارد فوق، نسوز کردن یک سازه روشی موثر برای حفظ یکپارچگی سازه برای مدتی در هنگام آتش سوزی است. این مهم است زیرا به افراد فرصتی برای فرار می دهد و به آتش نشانان این امکان را می دهد که با خیال راحت وارد سازه شده و خدمات امداد و نجات آتش نشانی ارائه دهند.

فایرپروف یا ضدحریق چیست؟

چه زمانی ضد حریق یا فایرپروف مورد نیاز است؟

برای اطمینان از عدم شکست یک سازه یا بخشی از سازه برای مدتی در طول یک آتش سوزی فاجعه آمیز، عایق حریق مورد نیاز است. کدهای ملی و منطقه ای ساختمان تعیین می کنند که چه درجه آتش سوزی برای یک سازه مورد نیاز است.

امتیاز آتش داده شده به عنوان رتبه بندی ساعتی نامیده می شود. این معمولاً یک، دو، سه و گاهاً چهار ساعت است.

بخوانید : اگر به دنبال پیمانکار ساختمان در تهران هستید این مطلب را از دست ندهید

درجه بندی مورد نیاز معمولاً به نوع ساخت و گروه کاربری بستگی دارد. همچنین اغلب بیش از یک گروه کاربری در یک ساختار وجود دارد. در این موارد ممکن است به جدایی بین کاربری ها با درجه آتش سوزی بالاتر از بقیه سازه نیاز باشد.

ساختمان ها ممکن است با دیوارها، کف و سقف های دارای درجه مقاومت در برابر آتش طراحی و ساخته شوند و باید طرحی ارائه شود که تمام اجزای یک مجموعه معین و درجه بندی ارائه شده را نشان دهد. هنگامی که تمام جزئیات یک طرح رعایت می شود، مجموعه به عنوان یک کل باید دارای درجه آتش سوزی در نظر گرفته شود. این اغلب به عنوان یک مجموعه دارای درجه آتش شناخته می شود.

برای تعیین درجه بندی آتش سوزی مورد نیاز برای پروژه شما به درک کاملی از کد ساختمان نیاز است. اینها معمولاً توسط معمار فراخوانی می شوند و در اسناد ساخت و ساز یافت می شوند.

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

در حالی که روش های مختلفی برای سرعت آتش سوزی سازه وجود دارد، سازه فولادی معمولاً با مواد ضد حریق درجه بندی می شود. این معمولاً یا سیمانی (ضد حریق اسپری) یا نسوز آتشفشانی است.

یک سوء تفاهم رایج این است که یک جزء ساختمان برای از کار افتادن نیاز به احتراق یا ذوب شدن دارد. بنابراین مردم تعجب می کنند که چه زمانی این مورد روی یک سازه فولادی مورد نیاز خواهد بود؟ آیا فولاد غیر قابل احتراق است و قادر به تحمل دمای بیش از 2000 درجه فارنهایت نیست؟ پاسخ ساده این است که برای وقوع فاجعه نیازی نیست که عضو سازه به طور کامل از کار بیفتد. هنگام طراحی ساختمان، مهندس به اندازه کافی فولاد برای تحمل بار مورد نظر قرار می دهد. هنگامی که فولاد به دمای شدید می رسد، ضعیف شده و بخشی از ظرفیت ساختاری خود را از دست می دهد. تنها چیزی که برای شکست لازم است این است که فولاد به نقطه ای برسد که دیگر نتواند بار مورد نظر را تحمل کند.

هنگام طراحی یک پروژه و تعیین یک محصول، باید دقت کرد که مناسب ترین متریال را انتخاب کرد که با الزامات کد رتبه بندی سازه مطابقت دارد. جدای از درجه بندی مورد نیاز، متغیرهایی در قابلیت ها و خواص مواد وجود دارد. کد ممکن است بسته به ارتفاع ساختمان و سایر عوامل به مصالحی با ویژگی های خاص نیاز داشته باشد. علاوه بر این، همه مواد یکسان ساخته نمی‌شوند و محیط و مکان نقش مهمی در انتخاب محصول مناسب دارند. برخی شرایط ممکن است به موادی با تاییدیه ها و خواص خاص نیاز داشته باشند.

فایرپروف یا ضدحریق چیست؟

پوشش ضد حریق سازه بتنی (ضد آتش سیمانی) چیست؟

عایق ضد حریق سیمانی اغلب به عنوان ضد حریق با اسپری یا به اختصار SFRM نامیده می شود. این پوشش یا گچ یا سیمان پرتلند است و رایج ترین نوع نسوز است.

پیمانکاران فایرپروف از ماشین آلات ویژه برای مخلوط کردن آب و مواد استفاده خواهند کرد. سپس با استفاده از هوای فشرده، اتمیزه می‌شوند و ضد حریق را به ضخامت مناسب برای درجه‌بندی مورد نیاز اسپری می‌کنند. هنگامی که ماده سیمانی کاملاً خشک می شود، یک مانع ایجاد می کند. این پوشش به عنوان یک عایق عمل می کند و انتقال حرارت را به طور قابل توجهی به تاخیر می اندازد. در صورت آتش سوزی، این سازه ساختمان را از خرابی در مدت زمان مقرر محافظت می کند.

همه عایق‌های سیمانی برابر ایجاد نمی‌شوند، بنابراین شما باید محصولی را انتخاب کنید که برای پروژه شما و همچنین شرایط محیطی که ساختمان شما با آن مواجه می‌شود، مناسب‌تر باشد. مقداری ضد حریق دوام بیشتری دارد و برخی برای مناطق با رطوبت بالا مناسب تر هستند. برخی از محصولات برای فضاهای مطبوع طراحی شده اند در حالی که برخی دیگر برای دوام در چرخه های انجماد و ذوب آزمایش می شوند.

علاوه بر موارد فوق، فایرپروف سیمانی در تراکم های مختلفی وجود دارند که به سه دسته کم، متوسط و زیاد تقسیم می شوند. مواد با چگالی بالاتر خواص متفاوتی نسبت به مواد با چگالی کمتر خواهند داشت. بسته به عوامل مختلف ممکن است مواد با چگالی بالاتر توسط کد مورد نیاز باشند.

فایرپروف یا ضدحریق چیست؟

فایرپروف سیمانی چیست؟

فایرپروف سیمانی (IFRM) یک پوشش مقاوم در برابر آتش است که برای محافظت از عناصر ساختاری در هنگام آتش سوزی طراحی شده است. هنگامی که این ماده در معرض گرمای شدید قرار می گیرد، 25 برابر ضخامت و زغال اولیه خود منبسط می شود و لایه ای ایجاد می کند که می تواند برای مدتی از ساختار شما محافظت کند.

در حالی که به طور قابل توجهی گرانتر از ضد حریق اسپری است، می تواند یک پوشش زیبا ارائه دهد و به شما این امکان را می دهد که اجزای ساختاری را در معرض دید قرار دهید و آنها را در طراحی خود بگنجانید. همچنین ممکن است در مواردی که ملاحظات محیطی (مانند تنظیمات صنایع سنگین) یا محدودیت‌های فضایی وجود دارد، از عایق‌های آتش‌زا استفاده شود.

هنگام انتخاب Intumescent باید دقت کرد زیرا همه محصولات یکسان ساخته نمی شوند و بسته به موقعیت برخی از آنها مناسب تر از سایرین هستند.

ضخامت فایرپروف چگونه محاسبه می شود؟

یک طرح UL معمولاً برای یک مجموعه یا عضو ساختاری مشخص دنبال می شود. این طرح ضخامت و درجه بندی ساعتی را ارائه می دهد. سپس پیمانکاران نسوز از معادله ای مانند W/D یا A/P برای اضافه یا کم کردن نسوز برای اندازه های فولادی متغیر استفاده می کنند.

در حالی که ضخامت ارائه شده در طراحی برای عضو سازه ای مورد استفاده در آزمایش خوب است، اندازه های مختلف فولاد ظرفیت حرارتی متغیری دارند و ممکن است برای دستیابی به رتبه یکسان به مواد بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشند. این معادلات وزن و اندازه عضو فولادی را در نظر می گیرند و ظرفیت حرارتی بالاتر یا پایین تر را برابر می کنند.

سپس پیمانکار اسناد و مدارک ارسالی را در اختیار معمار قرار می دهد. موارد ارسالی نشان می دهد که از چه مواد ضد حریق، کجا و با چه ضخامتی استفاده می شود. سپس معمار اسناد را بررسی می کند تا تأیید کند که ضخامت برای طرح داده شده و رتبه بندی ساعتی صحیح است.

هنگامی که فایرپروف اعمال می شود، معمولاً یک بازرس شخص ثالث برای بازرسی فراخوانده می شود. بازرس موارد ارسالی تایید شده را بررسی می کند و تایید می کند که مواد طبق طراحی نصب شده است.

فایرپروف یا ضدحریق چیست؟

نتیجه گیری فایرپروف

آتش سالانه درسراسر جهان باعث هزاران مرگ و میلیاردها دلار خسارت می شود. به همین دلیل است که نسوز کردن یک حرکت هوشمندانه برای هر صاحب خانه است و برای اکثر ساختمان های چند خانواده یا تجاری یک الزام است. حتی ساختمان هایی که به طور کامل از فلز و بتن ساخته شده اند نیاز به محافظت دارند. در سال 2009 مؤسسه ملی استاندارد و فناوری مطالعه‌ای را انجام داد تا ببیند آیا کاربرد اسپری ضد حریق مؤثر است یا خیر. این مطالعه نشان داد که این نوع حفاظت در برابر آتش نه تنها باعث نجات ساختمان‌ها می‌شود، بلکه با ایجاد زمان فرار 15 برابر طولانی‌تر از ساختمان‌های بدون درمان، درجه ایمنی بیشتری را برای ساکنان و کارگران فراهم می‌کند.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام
با ورود و یا ثبت نام در سایت شما شرایط و قوانین استفاده از سایت و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.



دیدگاه ها